Véronique Laveau
Véronique Laveau est sociologue et cinéaste québécoise. C’est à travers ses longs séjours à travers le monde que sa passion pour le documentaire est née. Que ce soit en France, en Israël, au Bénin, au Niger, au Sénégal, en Guinée-Bissau, en République de Guinée, en Chine, à Taïwan auprès des communautés autochtones ou lorsqu’elle travaille avec une famille réfugiée bosniaque ou congolaise qu’est né son désir de laisser les images parler d’elles-mêmes. Dans ses œuvres, les thèmes de la transmission de la culture, des liens intergénérationnels et de la solidarité sont abordés par la microsociologie. Véronique choisit ainsi de s’intéresser de près aux relations sociales qui s’établissent au sein d’une famille ou d’un groupe dont les actions ne s’analysent pas individuellement, mais collectivement.
Les perles de Mamita (2023)
Prix du meilleur court métrage /Festival documentaire Vues sur mer de Gaspé (2024)
Boursière au Conseil des arts et des lettres du Québec (CALQ) et de l’Office National du Film du Canada (ONF).
Distributeur: Groupe intervention vidéo (GIV) https://givideo.org/
https://vuessurmer.com/palmares-2024/
Le jour, elles chantent (2020)
- Sélection à la 11e édition du Festival Vues sur mer, Gaspé, février 2021
- Sélection à la 39e édition des Rendez-vous Québec Cinéma, mai 2021
- NOMINEE au Nevada Women’s Film Festival (Meilleur court métrage documentaire) juin 2021.
Véronique travaille à la postproduction de son troisième court métrage documentaire (YONTAN) et au développement de son premier long métrage documentaire.
***
Véronique Laveau is a Canadian filmmaker from Québec. It is through his long stays around the world that her passion for documentaries was born. Whether in France, Israel, Benin, Niger, Senegal, Guinea-Bissau, Republic of Guinea, China, Taiwan with indigenous communities or when working with a Bosnian or Congolese refugee family, her desire to allow images to speak for themselves became essential. In his works, the themes of transmission of culture, intergenerational links and solidarity are approached by microsociology. Véronique thus chooses to take a close look at the social relationships that are established within a family or a group for which the actions cannot be analyzed individually, but collectively.
Strongly marked and influenced by his encounters abroad, Laveau is interested in the relationships that bind people together. Even more, the social link becomes the central element of her approach, which she approaches from the angle of the construction of identities, always with a marked interest in documenting and recounting the reality of women. Thanks to strong female characters posed in a sometimes banal daily life, she likes to bring out different representations of the expected role of women. She thus wishes to propose a clear break between what we see, without being attentive, and what these women carry within them that is greater, without even being aware of it. Moments of simplicity, without ignoring their harshness, contribute to revealing the greatness of his characters. Her cinema, which is not one of entertainment, but of reflection, allows her to bring back, thereafter, the subject in a global discourse which is subtly deposited by her critical point of view.
She directed two shorts documentaries:
- During the day, they sing (Le jour, elles chantent) (short), 14 minuts 36 seconds
- Mamita’s pearls (Les perles de Mamita), 24 minutes. (2023)
Editing: Andreane Cyr
Sound designer: Benoît Dame, Jérémie Jones
Composer: David Thomas
Production counselor: Nicolas Paquet
Editing counselor: Natacha Dufaux
Véronique is working on the post-production of her third short documentary (Yontan) and the development of her first feature documentary.
Autres expériences
- Tournages à l’étranger
- Mai 2021- Guinée-Bissau
- Juin 2021 - République de Guinée
- 2020-2021- Sénégal (direction photo, prise de son, réalisation)
- Été 2019 et été 2020 - Provence (direction photo, prise de son, réalisation)